پاور پوینت آموزش و پرورش در آرای پیشگامان جامعه شناسی
تقریبا همه متفکران اجتماعی ، از زمان افلاطون و ارسطو ، به آموزش و پرورش در بطن نظریه ی اجتماعی خود توجه کرده اند ، بطوری که در آثار آنان ، نکات ظریفی در این باره یافت می شود .در آثار مورخان ، اطلاعات قابل توجهی راجع به تربیت و چگونگی آن در نزد اقوام و ملل ، دیده می شود. آنان ضمن پژوهش در فرهنگهای قومی ، به گردآوری داده هایی درباره ی تربیت میان برخی جوامع خاص پرداخته اند . با وجود این تمایل برخی از مورخان و بسیاری از قوم شناسان برتاکید بر بی همتایی هر فرهنگی که مطالعه کرده اند، و نیز بی علاقگی شان نسبت به تجرید عناصر فرهنگی برای تحلیل تطبیقی، مانع مقایسه ی داده ها و دستیابی به تعمیمهایی درباره ی آموزش و پرورش اقوام و ملل می شود .به زعم زنانیکی چنین تعمیمهایی، ابتدا در مطالعات روانشناختی صورت گرفت. روان شناسان با جستجوی برخی شباهتهای اساسی در ساختار کل شخصیتهای آدمی، این شباهتها را ناشی از فرایندهای تربیتی مشابهی که شخصیت ها را شکل می دهند، تلقی کردند و از این رو مثلا، آموزه های فروید را راه ساده ای برای مطالعه تطبیقی تشخیص دادند. آنها برای رسیدن به این تعمیمها، مجبور بودند پیچیدگی پدید …